zondag 22 juli 2012

advies gevraagd!?

Bij mijn eerste ritten deze week heb ik geprobeerd rustig te rijden op advies van velen.
200 km en 3 ritten verder ervaar ik ontzettend veel plezier maar wel wat last van mijn knie.
Ik heb het idee dat ik iets overstrek met de knie(en), m.a.w. de trapas staat misschien te ver van mij af.
Is dat een juiste veronderstelling?

Het kan ook aan het volgende liggen;
Mij is aangeraden rustig te rijden wat ik ook doe.
Ik rij in de 6e versnelling en het middenblad voor.
Daarbij houd ik ongeveer 30 km / uur.
Wat ik wel ervaar dat ik erg moet inhouden en daarbij als het ware bij het trappen moet tegenhouden ipv rustig doorpeddelen. Ik gebruik daarvoor dus andere spieren dan normaal.
Bij de 7e versnelling en het middenblad voor rijd ik snel te hard, wat ik ook weer wil voorkomen.

Kortom, ik heb een idee, maar heb wat advies van ervaren Quest rijders nodig.

6 opmerkingen:

  1. Je bent een ervaren ligfietser dus zul je wel weten/voelen/zien of je je knie echt overstrekt.

    Overigens krijgt je in de regel eerder achillespees pijn bij cranks te ver weg en knie en heuppijn bij cranks te dichtbij.

    Wat wel zo is, is dat de spieren, pezen en gewrichten ontzettend moeten wennen aan 30 kg voertuiggewicht accelereren en steeds hersteltijd nodig hebben om de kans te krijgen sterker te worden. Dat sterker worden kan wel 1-2 maanden duren waarin je niet te ver, te lang achtereen of te hard moet rijden. Ook met een 'lichtgewicht' Quest en steeds voldoende hersteltijd moet nemen.

    30 km/u in de 6e versnelling is 80 rpm. Sommigen zouden dat te laag vinden, zeker met knieklachten. Misschien moet je in de 5 of 4 gaan rijden voor 30 km/u. Net als de lagers van een motor krijgen je gewrichten minder belasting bij hogere toeren.

    Ik denk dat je korte stukjes moet rijden in een lichtere versnelling, gewoon om je benen de kans te geven zich aan te passen aan de nieuwe massa. Dat is heel normaal voor nieuwe velomobielrijders.

    Prachtige Quest trouwens, ik vind die 2 kleuren heel erg mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bovenstaand verhaal sta ik helemaal achter.
      Middenblad OK, minstens 90 of hoger toeren draaien bij veel optrekken, alleen op langere gelijkmatige stukken mag /kan je met een lager toerental draaien.
      Tijdig en vaak schakelen. Probeer het toerental constant te houden. Ook dat is wennen.
      Druk op de pedalen niet teveel. Volgens mij het beste je SPD plaatjes zo dicht mogelijk bij je tenen voor een verende soepel tred. Maar ook weer niet je hiel overstrekken!!

      De afstand tot de trapas is lastig in te stellen.
      Zoek een ontspannen zit op in het zitje. Je gaat altijd iets verder onderuitzakken tijdens het rijden als de eerste keer dat je instapt. Van dat punt af kan je globaal rekenen dat je knie net niet gestrekt is met je het pedaal in het midden van je voet.
      Bij het trappen moet/mag je je bovenbeenspieren voelen, maar niet de streek boven/in/onder/opzij van je knie. Dan zit je niet goed. Dan wordt het lastiger afstellen.

      Je kan evt. ook experimenteren met de stand van je stoel.
      De hoogte is afhankelijk hoe je over de motorkap kijkt. Je moet liefst een behoorlijk deel van de weg tot vlak voor je nog kunnen overzien.
      Daarna kan je afhankelijk van je voorkeur je stoel rechtop, dan wel vlakker zetten.
      Dit doe je door hem naar achter of naar voren te schuiven met de bouten op de wielkasten.
      Let op. Als je de stoel rechtop zet, glij je ook makkelijk eraf naar voren. Dit kan resulteren in kramp in de billen, doordat je jezelf (onbewust) steeds op je plek wilt duwen. Dit steeds weer opdrukken kan ook extra belasting voor je knieen zijn als je het langdurig achter elkaar blijft doen.

      TIP: probeer wat uit met kleine opblaasbare zitkussentjes of een opgevouwen handdoek. Onder je billen, Een rol voor je billen, steun in je rug enz.

      Dan hebben we het nog niet over scheef zitten, scoliose, ongelijke beenlengte enz.
      Leesvoer:
      http://questeen.wordpress.com/2012/07/11/knieleed-ontrafelt-deel-5/

      Verwijderen
  2. Hoi

    Trapas is uitproberen hoe hij voor jou het beste staat ingesteld. Zelf heb ik sinds ik Bebop pedalen heb het goed gevoel dat ik perfect kan rijden. Pedalen zijn wezenlijk belangrijk om voldoende ruimte te hebben.

    Met vr gr

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah en ik had over het inhouden heen gelezen : dat zou ik niet doen....je moet natuurlijk gewoon lekker peddelen ongeacht de snelheid.

    Rare bewegingen of krampachtig inhouden krijgt iedereen denk ik wel last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf rijd ik voor altijd op het grootste blad en achter meestal op de vierde versnelling tot 35 km/h en vijfde tot 40 km/h. Vooral achter op een groter blad rijden is (een klein beetje) efficiënter en minder slijtagegevoelig. Er staat dan minder kracht op ketting en tanden en de kracht is beter verdeeld. De eerste en de zevende/achtste/negende gebruik ik zelden. De tweede/derde alleen om weg te rijden.

    Groet en succes. Ik sluit mij trouwens aan bij Quezzzt: een prachtige kleurcombinatie!

    Q583.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het versnellingsgebruik van RedDuck komt 100% overeen met dat van mijzelf in de Strada. Inclusief het zelden gebruiken van de eerste en de zevende/achtste/negende versnelling.

    BeantwoordenVerwijderen